Den 12/9 kl 11-16 är det 1800-talsmarknad i Jönköping. Svårt att beskriva men det är ett helt unikt spektakel med mat, hantverk, teknik, boskap, musik och så gatuteater och musik, allt med avstamp kring 1850. I år är det dessutom bröllpostema och vi har ett riktigt brudpar som ska bli man och hustru på 1800-talsvis.

Min roll är, förutom att jag är musikansvarig för 5:e året, att delta i förberedelser och bröllopskalas som en sorts igångsättare av sånglekarna. När man leker ”Klara solen” och andra äldre lekar i ett sånthär sammanhang så slås man av att leken betyder nånting. Det gör sånglekarna ju än i dag när ni river av dem till jul och midsommar – de liksom manifesterar högtiden.  Och när man leker dem såhär i ett – om än påhittat, så dock – sammanhang, jag då får de nästan en rituell touch…. 

I min roll på allmogemarknaden, så tänker jag på Greta Naterberg från Slaka (se personer och instrument samt låtar och visor här ovan). Jag är glad att jag känner till henne och hennes roll som den som fick alla att leka. Hon är min förebild.

Välkomna på Markanden! / Marie

