Vilken toppenkväll det var på Folkmusik-caféet i Linköping i går! Jättefin visstuga med mycket folk hölls av Låtande Tjejer som sedan spelade till dans. Lillott, en av de låtande tjejerna som har gått hos mig och spelat harpa, gjorde sin harpdebut inför publik – lysnade. Speciellt när Låtande tjejer körde ”ekerot och krokefot” med växelsång harpa och så alldeles underbar dans av två fina tjejer till – då blev det nästa magiskt!

Äntligen fick också Blåqvint (Toste, Ulf Hermansson och jag) spela till dans för linköpingspubliken! Å, va kul det var! Det är så härligt när hela dansgolvet gungar och folk stampar å sprätter! Jag kommer att tänka på min mormor, när hon berättade om om spelmän och dans från sin ungdom. När hon berättade om något riktigt bra dansspel så brukade slutklämmen vara: ”Å di dansade å hoppade! Hihiii!” Första gången jag minns att hon använde uttrycket var nån gång på sent 60-tal, när hon för första gången hörde distade gitarrer på en skiva jag hade. Hon tyckte då att ljudet påminnde precis om en spelman som ibland spelade på andra sidan stallet. Han gjorde det när han kom riktigt i gasen och det var bra tryck på dansen. Andra berättelser som slutade på samma sätt var den om spelmannen som spelade på näver – till dans! Samt när hon första gången träffade sin blivande make/min blivande morfar: ”det var tjock is spå sjön å di hade skottat upp som te en dansbana. Så satt där en på en låda och spelade dragspel, å di dansade å hoppade, hihiii, å de va han de!

/ Marie