Jag har laddat länge för att skriva nåt om julen i år. Det vill sig inte riktigt trots att det har varit en mycket bra jul både före, under juldagarna och såhär efteråt när det håller på att bli ett nytt år. Jag tror det kanske handlar om att den slitna frasen ”Frid på jorden” just denna höst och vinter och jul, blev inte bara en glittrig önskan, utan fylld av allvar. Engagemang för andra människor, medvetenheten om att alla människor inte behandlas som människor, att det finns personer i maktposition som driver hatkampanjer. Att det än i våra dagar förs register över personer på etniska grunder – och att människor reagerar mot det på ett helhjärtat sätt som jag faktiskt inte tror hade skett för ett par år sedan. Att det finns människor som gör skillnad. Att man själv kan  göra skillnad. Och att vänskap kan vara så stark, trogen och tapper. Att hopp kan vara så brinnande, att människor kan vara så starka, till kropp och själ. Att livet är så på allvar, så hissnade att man bara förundras…

Jag var förresten på midnattsmässan i domkyrkan på Julafton. Prästen talade om förundran, om den moderna människans sorg över sin förlorade förmåga att känna förundran. Jag känner att jag har långt till den sorgen, denna vinter är full av förundran, om än temperaturen är som på en dålig sommar.

Så, det är svårt att skriva något, det är det….. Men tack alla vänner och alla öppna hjärtan! Hoppas ni har haft en riktigt skön Jul och får en fin Nyårshelg!Julgran

 

